Datum
en tijd Maandag 26 juni 2017, van 19.30 tot 21.40
uur
Locatie Projectkantoor
ZwolleSpoort, Hanzelaan 101, Zwolle
1. Opening
Voorzitter
Erik Schwencke opent het overleg om 19.30 uur en heet allen welkom.
2. Aanbestedingskalender
Martin
de Vries presenteert de aanbestedingsplanning. 28 Augustus wordt het
aanbestedingsdossier (contract IJssel-Herfte) gepubliceerd, waarna aannemers
hierop kunnen inschrijven. Daarna volgt een subsidieaanvraag bij het
ministerie. In april/mei 2018 wordt de opdracht gegund en een jaar daarna zal
er worden gebouwd. Het zand voor het baanlichaam zal al eerder worden
aangevoerd. Midden 2018/derde kwartaal 2018 worden bouwwegen aangelegd,
werkterreinen ingericht en bouwketen geplaatst.
3. Veiligheid overweg Selhorst
Erik
Schwencke heeft de aannemer aangesproken op de onveilige verkeerssituatie bij
het laden en lossen bij de overweg Selhorst. ProRail heeft nu maar zelf een hek
geplaatst met vier verkeersborden voor een verbod om stil te staan. Dit is geen
eindoplossing voor alle overlast. Het aanleggen van een definitievere vorm van
een in- en uitrit duurt nog 4 tot 5 maanden. Omwonenden geven aan met alleen de
tussenoplossing niet tevreden te zijn, mede vanwege de grote verkeersdruk door
sluipverkeer dat op de Herfterlaan rijdt. Zij hebben dit bij de gemeente
aangekaart.
4. Bouwlogistiek
Martin
de Vries presenteert de bouwlogistiek aan de hand van diverse plattegronden.
Erik Schwencke licht de te verwachten verkeershinder toe bij het realiseren van
het kunstwerk bij de Ceintuurbaan. Erik Schwencke stuurt omwonenden de
tekeningen door zodra de gemeente deze heeft goedgekeurd. Voor het melden van
overlast komt er t.z.t. een aanspreekpunt vanuit de alliantie, met een
telefoonnummer hiervoor.
5. Uitwerking Wipstrikpark
Het
dempen van de bergingsvijver en de aanleg van de dive-under wordt gecompenseerd
met de aanleg van een vijverpartij. Op de plek van de voormalige kwekerij is in
samenwerking met het waterschap, de gemeente en bewoners een plan gemaakt voor
een park met onder meer struinpaden, rustplekken en bloemenweide.
6. Participatie inpassing Herfte
Martin
de Vries toont de tekening voor de inpassing in Herfte die Carel Broekhof samen
met buurtgenoten heeft gemaakt. De tekening wordt omgezet ineen tekening van het
ingenieursbureau en die tekening gaat in het contract met de aannemer. Met
bewoners is afgesproken dat de driehoek geen structureel opslagterrein wordt
voor ballast. Voor het afvoeren van ballast bij het opheffen van twee sporen en
voor de aanleg van de dive-under en de nieuwe sporen zal er wel worden gewerkt.
Het hekwerk zal zo dicht mogelijk tegen het spoor worden verplaatst. ProRail zal
nog een nieuwe tekening van de nieuwe situatie ter plaatse van de overweg
Selhorst laten maken en delen met de omwonenden. De twee schakelstations voor
de bovenleidingen zullen met begroeiing worden omkleed. De zijkanten van het
beton van de dive-under worden voorzien van een begroeid talud. De aannemer zal
dit in overleg met de omgeving doen. ProRail schrijft in het contract met de
aannemer geen producten voor, maar beschrijft functioneel wat ProRail wil
hebben. De ontwerpen vanuit ProRail dienen alleen als referentie. Wanneer de
overweg Herfterlaan wordt vernieuwd, dan is de verwachting dat er geen trilling
beperkende waterpartij nodig is tussen het spoor en de woningen.
7. Fasering
Martin
de Vries toont de onttrekkingstekeningen met de indicatieve treinvrije perioden
van 2019 tot en met 2021. In de treinvrije perioden worden bussen ingezet. In
die perioden wordt 24 uur per dag aan het spoor gewerkt. Over de treinvrije
perioden wordt t.z.t. samen met Arriva en NS extra gecommuniceerd.
Het is
nog onzeker of er geheid gaat worden. Van woningen waar trillingsschade zou
kunnen ontstaan, wordt de situatie vastgelegd (‘vooropname’). De aannemer is
verzekerd bij eventuele schade. De ‘vooropname’ kan in uitzonderlijke situaties
ook worden gedaan bij wie bezorgd is over mogelijke trillingsschade. Trilling
prognoses voor het treinverkeer gaan uit van 2030. Een omwonende meldt overlast
van composttreinen uit de richting Emmen. Martin de Vries zoekt dit uit.
Martin
de Vries meldt dat de website na de zomer zal worden voorzien van kaarten om de
scope van het project aan te duiden. Eind 2018 zullen er bouwborden worden
geplaatst. Daarna zal er intensiever over de werkzaamheden en het project
worden gecommuniceerd.
8. Rondvraag
Geen
opmerkingen
9. Afsluiting
Voorzitter
Erik Schwencke sluit het overleg om 21.40 uur.
Acties
Nr.
|
Notulen d.d.;
agendapunt
|
Wat
|
Wie
|
Wanneer
|
1
|
4 apr. 2017,
pnt 4 (pg. 2) |
Uitzoeken
waarom de ANAbel luider is dan de eerdere geluidssignalering op de overweg.
|
ProRail
|
|
2
|
4 apr. 2017,
pnt 5 (pg. 3) |
Bewonersoverleg
voeren over inrichting driehoek, aankleding dive-under, de weg langs het
spoor incl. bochten.
|
omwonenden
|
|
3
|
4 apr. 2017,
pnt 5 (pg. 3) |
Toesturen van
tekeningen aan bewonersoverleg via Carel Broekhoff
|
MdV
|
|
4
|
26 juni 2017,
pnt 4 (pg. 1)
|
Toesturen
tekeningen bouwlogistiek aan omwonenden
|
ProRail
|
|
5
|
26 juni 2017,
pnt 6 (pg. 1)
|
Toesturen
tekeningen nieuwe situatie overweg Selhorst aan omwonenden
|
ProRail
|
|
6
|
26 juni 2017,
pnt 7 (pg. 2)
|
Uitzoeken
trillingshinder composttrein uit richting Emmen
|
ProRail
|
|
Presentielijst
Vergadering Omgevingsoverlegtafel Herfte - project
Spooruitbreidng Zwolle-Herfte
Datum Maandag 26 juni 2017
Naam
|
Organisatie /
functie
|
Erik Schwencke (voorzitter)
|
ProRail, omgevingsmanager
|
Martin de Vries
|
ProRail, planontwikkelaar
|
H. van den Berg
|
omwonende
|
Carel Broekhoff
|
omwonende
|
Rini Broekhoff
|
omwonende
|
Joke van Enteren
|
omwonende
|
Iris Feenstra
|
omwonende
|
Daan Föster
|
omwonende
|
Alex van de Gronde
|
omwonende
|
Jan Molhoek
|
omwonende
|
W.J. Porte
|
omwonende
|
Richard Schokker
|
omwonende
|
Carry van der Wal
|
omwonende
|
Theo Oppewal
|
notulist
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten