zondag 15 november 2015

Grote Schoonmaak van het Kultuurhuis en de Kubus

Op 31 okt. hebben vrijwilligers van de sportverenigingen (Voetbal, Gymnastiek en Volleybal) samen met ouders van leerlingen op de Kubus een schoonmaakactie gehoudenis. 
Dit is een groot succes geworden. Eerst een lekker bakje koffie voor de deelnemers en daarna snel en vol enthousiasme aan het werk. Het Kulturhuis en 
 
 
 De Kubus zijn rondom van de groene aanslag en spinnenwebben ontdaan. De kozijnen schoongemaakt en de ramen gelapt, zelfs tot in de nok.
 
Wat opviel is dat de onderhoudsploeg van het Kulturhuis haar zaakjes keurig voor elkaar heeft: dakgoten schoon, stoepen keurig aangeveegd. Rondom de school was dat een ander verhaal. 
 
 
 
 
 
Na 31 oktober ziet het schoolterrein er nu ook weer pico bello uit. Zand terug in de zandbak, bladeren en eikels afgevoerd in een grote zak en het schoolplein weer netjes aangeveegd. Ook in de school zijn een aantal mensen bezig geweest met allerlei klusjes.
 
 
 
Veel leden zijn op de schoonmaak afgekomen met emmers, sponsjes en huishoudtrapjes. Gerard heeft gezorgd voor twee rolsteigers. Alles bij elkaar zijn we met een ploeg van 20-25 personen aan het werk zijn geweest. 

Namens het stichtingsbestuur van het Kultuurhuis en de ouderraad vd Kubus,
 
 
Iedereen, heel hartelijk dank voor alle hulp!!!
 
 

zaterdag 7 november 2015

Weerspreuken november

NOVEMBER

In deze tijd van weercomputers en satelietfoto's, blijken oude weerspreuken van vroeger steeds meer waarheid te bevatten.

Maakt de spin in 't web een scheur, dan klopt weldra de stormwind aan de deur.
Als 't in november 's morgens bloeit, wis dat de storm dan 's avonds loeit.
Als in november het water stijgt, gedurende de winter gij 't nog vaker krijgt.
Na helder weer nu sombere mist, heeft zeker ook nog vorst in de kist.
November warm en fijn, het zal een strenge winter zijn.
November heeft maar 30 dagen, maar dubbel wind en regenvlagen.
Donder in november, laat een jaar goed verlopen.
Als het vriest in november, dan volgt er sneeuw in december.
Zwaait de winter in november al met zijn staf, zijn rijk is van korte duur voor straf.

November met zijn regenvlagen, brengt verkoudheid, jicht en andere plagen.
Als het met Allerheiligen(1) sneeuwt, leg dan vast uw pels gereed.
Met Allerheiligen vochtig weer, sneeuwbuien volgen keer op keer.
Houden de kraaien voor Allerheiligen al school, zorg dan voor hout en kool.
Brengt Allerheiligen winterweer, tien dagen duurt het zeer.
Sneeuw op Allerzielen(2), voorspelt een zacht voorjaar.
Het weer op Leonardusdag(6), blijft gewoonlijk tot de Kerstdag.
Een zuidenwind op de dag voor St. Martijn(10), dan zal het een zachte winter zijn.
Is er een donkere lucht op St. Martijn(11), zo zal het een zachte winter zijn.
Maar is de dag op St. Martijn helder, de vorst dringt dan door tot in de kelder.
Als op St. Martijn de ganzen op het ijs staan,moeten ze met Kerst door het slijk gaan.
Als het nevelig is op St. Martijn, dan zal de winter niet koud zijn.
Maar heeft St. Martijn een witte baard, dan blijft ons sneeuw nog ijs gespaard.
Is er met St. Martijn nog loof aan de bomen, dan mag men van een strenge winter dromen.
St. Elisabeth(19) doet ons verstaan, hoe de winter zal vergaan.
De dag aan St. Cecilia(22) gewijd, is de maatstaf voor de wintertijd.
Wintert het op St. Klemens fel, dan wordt de lente klaar en fel.
Vriest het op St. Katrien(25), dan vriest het nog 6 weken nadien.
IJs op de dag van Saturijn(29), het weer maakt daarna korte mette met dit venijn. 

Update F1 voetbal



Hoog tijd voor een update over het F1-team van vv Wijthmen, want deze toppers zijn goed bezig! Het team bestaat uit Noah Meiberg, Ruben Mulder, Tim Faber, Thomas van Gurp, Luuk van Krevel, Thijs Meijer, Thom Jentink, Flint van Krevel, Luuk Mulder en Jurre Teusink. Het team wordt getraind door Dick Teusink, Stan Noordman en Stefan Poppe. Stefan is ook leider van het team, samen met Marcel van Gurp.

De seizoenstart was erg goed. De bekerwedstrijden aan het begin van het seizoen werden allemaal gewonnen en tot dusver nog geen verloren wedstrijden in de competitie. De jongens zijn goed ingespeeld op elkaar. Vorig jaar zaten ze al bij elkaar in het team en na de zomer is dat aangevuld met Luuk van Krevel en Flint van Krevel. Afgelopen zaterdag (31 oktober) pas het eerste gelijkspel, daarvoor werd alles nog gewonnen!


Hieronder volgt een wedstrijdverslag van deze wedstrijd tegen Olympia. 





Olympia begon de wedstrijd goed en was veel in de aanval. Wijthmen moest even wennen aan deze tegenstand. Na 5 minuten kwam Olympia dan ook op voorsprong: 0-1. Jurre maakte een goede verdedigende actie, ook Noah moest verdedigend goed in actie komen, er kwam nog een goede kans van Olympia, maar gelukkig kon Wijthmen wat terugdoen en na een voorzet van Luuk Mulder maakte Ruben gelijk: 1-1. Even later gaf Jurre een prachtige voorzet, maar miste Luuk M. helaas net het doel. Flint maakte het de tegenstander goed lastig, Thom (de keeper van deze wedstrijd) moest kort voor rust nog in actie komen. Door een goede redding bleef het gelijk, de ruststand was 1-1.





Na de rust en de peptalk van de leiders ging Wijthmen goed van start. Een hoekschop bereikte de voet van Tim, maar zijn schot ging net naast. Even later weer een corner van Thijs, waarna Thomas in de goal kon schieten: 2-1! Kort daarna gaf Thijs een voorzet aan Ruben, die alleen voor de goal kwam: 3-1. Maar Olympia liet het er niet bij zitten. Thom moest een aantal goede reddingen maken. Maar Olympia gaf niet op en al snel maakten ze de 3-2 en werd het eind van de wedstrijd nog behoorlijk spannend, ook voor de vaders en moeders langs de lijn was de spanning te snijden. Luuk van Krevel stond aanvallend zijn mannetje, Ruben schoot de bal op de lat, er kwam nog een grote kans voor Olympia … Maar uiteindelijk maakte Olympia toch de gelijkmaker: 3-3. 





Na de wedstrijd werden er zoals gebruikelijk penalty’s genomen.



Groeten van Noah, Ruben, Tim, Thomas, Jurre, Luuk van K, Thom, Flint, Luuk M. en Thijs.

Trekking van de Zonnebloemloterij 2015

Graag willen we iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor het kopen van de Zonnebloemloten. Ook onze vrijwillige lotenverkopers hartelijk bedankt voor jullie inzet. 
Bijgaand de trekkingslijst. Kijk goed of je iets gewonnen hebt.  

Er zijn een paar prijzen in onze regio gevallen. 

Achterop het lot staat wat je dan moet doen. 



Namens de Zonnebloem afd.Berkum-Herfte-Wijthmen

Volleybal nieuws meisjes



Hoi, wij zijn Feline en Emma.

Wij schrijven een stukje over volleybal. 
We zitten samen met Lize, Benthe en Maaike in een team. Onze trainsters zijn Yvonne en Ilse.
We hebben al een jaar wedstrijdjes gespeeld en we vinden het erg leuk omdat we met een team spelen en dat we samen wedstrijdjes spelen.

Groetjes, Feline Krisman en Emma Mulder


Wij hebben in oktober onze eerste volleybalwedstrijden gespeeld met ons meisjes team niveau 2.
De eerste wedstrijd was een beetje wennen en verloren we net.   
De tweede wedstrijd wonnen we met 5-2 en de derde wedstrijd wonnen we weer.
Wedstrijden spelen is heel leuk, maar onze trainingen ook. We worden op woensdagmiddag getraind door Yvonne Diepman.
Op 11 oktober is Yvonne 50 jaar geworden. We zijn die training feestelijk gestart en hebben Yvonne, in het zonnetje gezet. Bedankt voor de leuke trainingen en op naar de volgende wedstrijd.

Marin, Vera, Meike, Merle en Lieke

Update schoolfoto uit 1948

Wij kregen als redactie een mooie reactie op de schoolfoto uit 1948 en de nodige correcties. Bedankt Betsy hiervoor!


Hallo mensen van de redactie van de Elshofbode,

Een poosje terug vond ik op de site van jullie van de Elshofbode hele mooie herinneringen. Ik ben Betsy Habers, de oudste dochter van Bernard en Toos Habers, een zus van Gerard Habers die je vast wel kent. Ik ben 66 jaar en in 1969 getrouwd met Wim Bauwer en woon sindsdien in Giethmen Nu heb ik o.a. een foto van jullie site van 1948 een schoolfoto doorgestuurd naar Giel Bisschop omdat hij en Wies daar ook opstaan. Giel vind dat ook mooi maar de namen stonden niet op de juiste plek gaf Giel Bisschop mij door. Nu geeft Giel aan wat wel de juiste namen zijn, daarom stuur ik jullie deze mail van hem aan jullie door, kun je misschien dat veranderen. Ga mooi zo door verder, wij kijken geregeld naar jullie site voor de laatste nieuwtjes.

groetjes Betsy Bauwer-Habers



Alzheimer Café: Gedragsveranderingen bij Dementie

Op dinsdag 17 november van 19.30 tot 21.30 uur is het Alzheimer Café in Restaurant
Urbana, Wipstrikkerallee 213 in Zwolle. Vanaf 19.00 uur is de zaal geopend.

Thema van deze avond is: "Gedragsveranderingen bij Dementie"

Internist Ouderengeneeskunde van de Isala, de heer A. Kamper geeft op een heldere wijze uitleg over dementie en gedragsveranderingen die daarbij kunnen optreden. De avond is bedoeld voor iedereen die betrokken of geïnteresseerd is in dementie.

Van harte welkom!





Met vriendelijke groet,


Wilma Wildeboer
Lid werkgroep Alzheimer Cafe

zaterdag 17 oktober 2015

Huishoudelijke ondersteuning voor 10 euro per uur, iets voor ú?


Gemeente Zwolle Logo







Krijgt u nu al huishoudelijke hulp van een thuishulporganisatie, maar wilt u nog wat extra hulp in huis? Of bent u mantelzorger en wilt u graag ondersteuning bij uw eigen huishouden? Bent u 65 jaar of ouder en kost het u moeite op uw huis op orde te houden? 
Dan is de ‘algemene voorziening’ voor huishoudelijke ondersteuning voor 10 euro per uur misschien wel iets voor u! 

Wat is het?
De algemene voorziening voor huishoudelijke hulp met toelage (HHT) kunt u zelf inkopen voor 10 euro per uur. De gemeente Zwolle legt daar 12 euro bij. Deze ondersteuning koopt u in bij de thuishulporganisatie, zonder tussenkomst van de gemeente.

Het voordeel van de algemene voorziening HHT is dat u een hulp krijgt die in loondienst is bij een organisatie waar zaken goed zijn geregeld zoals bijvoorbeeld vervanging bij ziekte.

Welke werkzaamheden de thuishulp verricht, en hoeveel uren u inkoopt, hoe vaak, dat bepaalt u zelf. Dat kunnen basiswerkzaamheden zijn zoals het opruimen en schoonmaken van de ruimten die u dagelijks gebruikt, maar ook extra werkzaamheden, zoals een grote (voorjaars)schoonmaak  of ramen lappen. Net waar u behoefte aan heeft.

Voor wie?
Heeft u (tijdelijk) een beperking waardoor u uw huishouden niet helemaal zelf kunt organiseren?
Of bent u 65 jaar of ouder? Of zorgt u intensief voor een ander als mantelzorger en kunnen we u ontlasten door ondersteuning bij uw eigen huishouding? Dan komt u in aanmerking voor de huishoudelijke ondersteuning voor 10 euro per uur.

Krijgt u al huishoudelijke ondersteuning als ‘maatwerkvoorziening’ van een thuishulporganisatie via de gemeente Zwolle of het Sociaal wijkteam? Ook dan komt u in aanmerking.
U kunt ervoor kiezen deze maatwerkvoorziening te vervangen door de algemene voorziening HHT. Dat kan voor u gunstig zijn, wanneer u voor de maatwerkvoorziening een hoge eigen bijdrage betaalt die afhankelijk is van uw inkomen.
Ook kunt u de twee voorzieningen combineren. De thuishulp verricht de basiswerkzaamheden thuis vanuit de maatwerkvoorziening. De extra werkzaamheden die hier niet onder vallen, koopt u in als algemene voorziening voor 10 euro per uur.

Hoe werkt het?
U kunt direct en heel eenvoudig gebruik maken van deze algemene voorziening en uren inkopen. U neemt daarvoor zelf contact op met de thuishulporganisatie waarmee de gemeente hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. U bepaalt in overleg met de organisatie hoeveel uren of hoe vaak en voor welke taken u de huishoudelijke ondersteuning in wilt zetten.

U ontvangt van de organisatie een factuur voor de geleverde uren van € 10,- per uur. De gemeente betaalt de toeslag van € 12 rechtstreeks aan de organisatie. U betaalt geen extra eigen bijdrage via het CAK zoals bij de maatwerkvoorziening.

Welke thuishulporganisaties?
·         Carinova                             0900     86 62
·         Verian                                 088       126 31 26
·         TSN                                    038       425 40 20
·         Zonnehuisgroep                   038       457 45 74
·         IJsselheem                          038       339 44 00
·         Tzorg                                  088       002 55 00
·         De Nieuwe Zorg Thuis          0900     235 36 98
·         Driezorg                              038       453 67 11
Vragen?
Heeft u al ondersteuning van een thuishulporganisatie? Dan kunt u het beste uw vragen aan die organisatie voorleggen. U kunt  terecht bij een van de bovenstaande organisaties of bij het Sociaal wijkteam Zwolle telefoon 14 038. www.swtzwolle.nl.


Meer informatie vindt u ook op www.zwolle.nl/huishoudelijkeondersteuning
 

Verdubbeling van het spoor maar wordt het Herfte, de Marslanden of de Mimosastraat?



ProRail gaf op 29 september jl. een drukbezochte presentatie in Urbana waarbij de 3 varianten werden toegelicht, waarbij de spoorlijn richting het station verdubbeld gaat worden. De bijeenkomst werd geleid door ingenieur Allart Maijers, de projectmanager van ZwolleSpoort.


Station Zwolle is het op een na grootste overstapstation van Nederland.

Op 17 december 2013 besloot het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen

met de vier Noordelijke provincies om 225 miljoen in de spoorinfrastructuur

in en rondom Zwolle te investeren met als doel:



•Goede aansluiting op regionale treinen in Leeuwarden en Groningen

•Wachttijd Intercity Leeuwarden verkorten met 3 min.

•Verbeteren robuustheid en betrouwbaarheid

•Verbeteren overstaptijden en snelheden

•Extra treinen Zwolle - Leeuwarden

•Extra treinen Zwolle – Enschede 








Een bottleneck in dit geheel is de aansluiting van de ‘Dalfserlijn’ op de lijn welke komt vanuit Meppel / Groningen / Leeuwarden. De treinen moeten nu op elkaar wachten en dat kost (te) veel extra tijd.



Het reizen per trein groeit. Om even terug te gaan in de tijd, in 1903 werd de spoorlijn welke nu loopt naar Ommen, aangelegd. En verlengd naar Hardenberg en in 1905 naar Coevorden en Stadskanaal.




Het enkele spoor in Herfte

 






















Aanleg van het 2e spoor tussen  Herfte en Dalfsen, 3 juli 1979.





Herfte had zelfs in die tijd een eigen stopplaats, station Veldhoek. Deze werd gesloten op 5 mei 1941. In de perioden van Hoog Bevel in 1939 en 1940 stoppen er geen treinen in Herfte - Veldhoek. Op 24 juni 1940 staat Herfte - Veldhoek weer in dienstregeling.



Zoals gezegd is Zwolle onderdeel van het spoorplan Noord-Nederland.
 
Hoe worden de sporen aangepast in Zwolle?



•Sporen en wissels

•Extra opstel- en servicesporen

•Spoorverdubbeling Zwolle Herfte 







(links de Wijthmenerplas, met daarnaast de golfbaan en rechts onderin komt de spoorlijn samen met de ‘Meppelerlijn’.)



Sporen en wissels op het emplacement van Zwolle worden aangepast zodat

meer treinen tegelijk kunnen binnenkomen en vertrekken. En de grootste wijziging zal zijn dat het spoor wordt verdubbeld van twee naar vier sporen.



Er komt een vrije kruising voor de sporen Zwolle-Meppel en Zwolle-Dalfsen.

Dit kan een brug (fly-over) of tunnel (dive-under) zijn.



Het perron bij spoor 15/16 wordt verbreed.



Hiervoor zijn vier verschillende varianten onderzocht. Spoorverdubbeling Herfte en vrije kruising.






De vier mogelijk varianten



Vier mogelijke varianten:

1. Dive-under Mimosastraat 




U ziet hier op de animatiefoto, de spoorlijn de tunnel induiken, oftewel Dive-under.

Omdat deze variant zo dicht bij de woonwijk ligt, zal er een geluidsscherm moeten worden geplaatst. Dit laatste is overigens niet nieuw. Want de overlast van het geluid is nu al zo groot dat hier al langer sprake van een geluidsscherm was.





2. Fly-over Marsweg


 


Hier is links de Marslanden te zien en de Fly-over van spoorlijnen. De lijnen gaan hier elkaar kruizen boven de grond als een soort viaduct, maar dan in de lengte.
Persoonlijk kan ik mij voorstellen dat dit extra geluid gaat geven in de nieuwe wijk in de Wipstrik (tegenover Urbana) en om maar niet te spreken van het landschappelijk effect.




3. Dive-under Herfte ook wel “Emmen onder” genoemd.





De tunnel is links te zien. De ‘foto’ is genomen vanuit Herfte. Rechts de ‘Meppelerlijn”.



4. Dive-under Herfte

•“Meppel onder” 








Deze variant is afgevallen. Dit is heel goed nieuws voor de monumentale boerderij (23) aan de Valkenbergweg, welke kan blijven bestaan!



De reden dat deze variant is afgevallen is, dat het de duurste oplossing was. Het raakte meerdere grondeigenaren flink. Het gaf de meeste hinder aan reizigers tijdens de bouw. Het had geen functionele voordelen en het was het minst duurzaam.





Dus er blijven nog drie varianten Zwolle Herfte 

 

ProRail heeft onderzoek gedaan naar de stedelijke en landschappelijke inpassing. Hierbij is gekeken naar de ligging van de sporen, groencompensatie, waterhuishouding en fietspaden.



Het geluid gaat een grote verbetering geven, nabij brug over Almelose Kanaal.

De geluidsproductieplafonds worden niet overschreden met uitzondering van de Mimosastraat. 






Tijdens de presentatie werd een animatiefilm getoond waarop mooi is te zien, wat de varianten betekenen voor de 3 gebieden. Hier Herfte waarbij alleen Variant 3 invloed heeft omdat daar de tunnel wordt gelegd. Dan heb ik het natuurlijk niet over het toenemend treinverkeer.



Trillingen

De trillingsniveaus in Zwolle nemen niet voelbaar toe.

In Herfte zijn aanvullende metingen uitgevoerd, de analyse van de

meetresultaten worden nu gedaan. Deze metingen zijn inmiddels uitgevoerd bij de oude monumentale boerderij aan de Valkenbergweg en bij een van de huizen gelegen aan de Herfterlaan, bij de spoorwegovergang naar Meppel.



De drie varianten verschillen op de volgende onderdelen:



• Impact op de omgeving, extra sporen en “kunstwerken”

• Bouwhinder vooral waar de vrije kruising komt.

(Mocht het de ‘Dive-under’ Herfte variant worden, dan zal er geen sprake zijn van bouwverkeer over de Herfterlaan en Kuyerhuislaan. Deze wegen zijn hier in het geheel niet op begrepen. Bovendien zou de verkeersoverlast (ik moet zeggen nog) groter worden vanwege het drukke verkeer van en naar de Ambelt en het dagelijkse sluipverkeer.



• De rijtijdverbetering verschilt per variant tussen Zwolle en Herfte

• Fly-over Marsweg scoort het best

(de reden hiervan is, dat hier de trein het minst hoeft af te remmen, wat bij een tunnel wel het geval is. Er wordt hier gesproken over 15 seconden tijdswinst. U zult denken, waar hebben zij het over, maar volgens de heer Maijers kan dit net voldoende zijn voor de reiziger om de volgende aansluiting te halen. Secondes zijn dus erg belangrijk voor ProRail.

De reistijdverbetering is gelijk voor alle varianten 3 minuten (daardoor verbeterde aansluiting op regionale lijnen)

• De kosten zijn verschillend



De planning van dit grote project gaat er zo uitzien:





Planning                                                         Geen treinen (indicatie)

1.Dive-under Mimosastraat gereed juli 2021       totaal 522 uur

2.Fly-over Marsweg, gereed december 2021      totaal 730 uur

3.Diver-under Herfte, gereed december 2020     totaal 426 uur







Luchtkwaliteit, er is een beperkt effect in alle varianten tijdens bouwfase

Flora en Fauna onderzoek, er zijn diverse beschermde soorten, Flora en  Fauna hiervoor is ontheffing noodzakelijk, ecologische verbindingen in duikers.

Bodem en grondwater, beperkt effect dive-under varianten op

  grondwaterstroming, er is een aanvullend milieukundig bodemonderzoek nodig.

Waterhuishouding, nieuwe watergangen en duikers, compensatie voor het  

  oppervlaktewater in het gebied met ecologische oevers.

Archeologie en cultuurhistorie, aanvullend booronderzoek nodig.

Niet gesprongen explosieven, alle varianten raken verdachte gebieden. Het moge duidelijk zijn wanneer er oude explosieven worden gevonden, dan heeft dit een enorm effect op de planning van dit grote project.



De drie varianten zijn op tekening uitgewerkt. Tijdens de presentatie werden grote luchtfoto’s gepresenteerd op 3 zogenaamde omgevingstafels. Hier voorafgaand kreeg ProRail veel input van bewoners welke diverse keren aanschoven aan de drie Omgevingsoverlegtafels en ook hun ideeën hierbij inbrachten.




Het voordeel van Omgevingsoverlegtafels is dat ProRail  inbreng ontvangt van lokale kennis van het gebied. Het geeft een betere inpassing in de omgeving. Ook kregen zij hierdoor inzicht in de verschillende belangen rondom het project maar ook in de informatiebehoefte.

Volgens ProRail is er dan ook specifieke (vak)kennis, kennis van wijk/buurt en/of achterban ingebracht. De deelnemers waren dan ook consequent bij bijeenkomsten aanwezig en dit is gewaardeerd door deelnemers en het projectteam.







Dit is een beeld welke de bewoners van Herfte bij de ‘Meppeler’ overgang wel meer krijgen te zien. Als ik goed ben geïnformeerd gaat het straks naar één trein per drie minuten. Wel is het zo dat hier waarschijnlijk minder lang hoeft te worden gewacht omdat de wissels anders gaan worden en de treinen hier nog op snelheid langskomen.



Tenslotte moet ProRail nog drie verschillende procedures voor de

verschillende projectonderdelen doorlopen. Het gaat hier om de Tracéwetprocedure, de Planologische procedure en voor alles moet de milieuvergunning  worden aangepast.



Tracéwetprocedure Zwolle-Herfte

•Het project is Tracéwetplichtig (Tracéwet)

•Een Tracébesluit is een planologisch besluit van het ministerie Infrastructuur en Milieu om de rijksinfrastructuur te kunnen aanleggen.



• Mogelijkheid om zienswijzen in te dienen en beroep in te stellen

• Het Tracébesluit vervangt het bestemmingsplan ter plaatse

• Uitvoeringsvergunningen worden verleend op basis van het Tracebeluit



De beslissing voor de voorkeursvariant zal zijn in oktober / november 2015.

Deze zal worden genomen door de staatsecretaris mevrouw Mansveld.

De Arriva trein langs de Herfterlaan





Totaaloverzicht Planning

•Contracteren ingenieursbureau          (afgehandeld)   juni – december 2014

•Publicatie Startbeslissing Tracébesluit (afgehandeld)   juni 2014

•Variantenstudie en onderzoeken        (afgehandeld)   januari – september 2015

•Bestuurlijk overleg                                                  16 oktober 2015





Tracéwetprocedure Zwolle-Herfte

•Publicatie Ontwerp Tracébesluit (OTB)                         Q1 2016

•Mogelijkheid tot indienen zienswijzen op OTB              Q1 2016

•Publicatie Tracébesluit (TB) en Nota van Antwoord       zomer 2016

•Mogelijkheid tot indienen beroep bij Raad van State     zomer 2016











Bouwwerkzaamheden



•Bouw sporen en wissels                                  begin 2017 – eind 2017

•Bouw extra servicesporen en extra spoor         eind 2017 – eind 2019

•Bouw spoorverdubbeling Zwolle-Herfte            begin 2018 – medio 2021



Mocht de nieuwe variant binnenkort bekend gemaakt worden dan brengen wij u zo snel mogelijk op de hoogte. Hou daarom de website www.elshofbode.nl in de gaten!



Als u mijn mening vraagt dan denk dat het zal gaan tussen de varianten van de

fly-over in de Marslanden (meeste tijdswinst) en de dive-under in Herfte. (Minst dure variant en het ‘eenvoudigst’ aan te leggen)



ProRail geeft aan wanneer u meer informatie wilt hebben, dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief op www.prorail.nl/zwollespoort.

Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties?

Neem contact op met de Afdeling Publiekscontacten 0800-7767245 (gratis) of www.prorail.nl/contact.

De vernieuwing van station en het spoor volgen?

Volg hen op Twitter: @ZwolleSpoort



Met dank aan ProRail voor het mogen gebruiken van de tekst van de presentatie.



                                                                                                                                                                                                   Marianne ten Klooster