zaterdag 27 juni 2020

Nieuw brugje over spoorsloot Herfterlaan

In de spoorsloot bij de kruising van de Herferlaan en de Helmhorstweg is inmiddels een geheel nieuw bruggetje gelegd. Deze ligt enigszins schuin over de sloot. De nieuwe situatie roept allerlei vragen op waarvoor deze dient, en hoe gaat het er straks ook alweer uitzien? Alles maar eens even nagevraagd bij Maaike van den Brink, omgevingsmanager van Zwaluw / Noorderspoort.

Er werd in de spoorsloot een geheel nieuwe duiker of bruggetje zoals je wilt, gelegd waarbij het nodige damwand diep de grond werd ingetrild.  De duiker door (of bruggetje over) de watergang is nodig voor de aanleg van het toekomstige onderhoudspad naar de Dive-Under (tunnel) toe.


Hulp- en onderhoudsdiensten rijden via dat pad in de eindsituatie naar de opstelplaats aan de noordzijde van de tunnel. Het onderhoudspad komt te liggen op de huidige locatie van het spoor naar Emmen, daarom kan het pad zelf nu (juni 2020) nog niet gemaakt worden.


Volgend jaar juni gaat het spoor ruim een week buiten dienst en in die buitendienststelling zullen de sporen ontvlochten worden en zoveel mogelijk de eindsituatie gecreëerd worden. Nadat de treinen weer rijden zullen de oude sporen naar Emmen opgeruimd worden en wordt het onderhoudspad/toegangsweg naar de Dive-Under gerealiseerd. Rond de zomer van 2021 zal alles gereed zijn.

Maar hoe gaat het er straks ook alweer uitzien wanneer de huidige spoorweg overgang naar de Fam. Hutten eruit gaat? En hoe komen we dan op het fietspad?

De onderstaande art impression geeft het mooi weer. Kom je vanaf Wijthmen of Herfte gereden dan hoef je de Groningerlijn niet over te steken, net als nu, om op het fietspad te komen. Het zal ongeveer dezelfde ingang zijn.

Om bij de familie Hutten te komen, rij je dus als het ware eerst een stukje richting Zwolle om vervolgens over de tunnel te rijden en dan hetzelfde stuk weer terug.

Hieronder nogmaals maar dan een beetje ingezoomd.


Daarnaast liggen er bij de overgang bij de Sorghvlietweg ietwat vreemde platen tussen de rails, waar deze voor dienen legt Arjan de Graag van Volkerrail uit:


Dat zijn zogenaamde “antiloopmatten”. Géén staal, maar “hard plastic” (beetje zoals die zwarte paaltjes langs de weg). Dit om te voorkomen dat mensen langs het spoor gaan lopen.


Op deze manier zijn wij weer helemaal bij :)

                                                                            Marianne ten Klooster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten