Op 1 oktober jl. was de trekking van de Zonnebloemloterij. Ook dit jaar zijn er in Wijthmen weer veel loten gekocht. Met dank aan de kopers en verkopers die zo het werk van de Zonnebloem mede mogelijk maken.
Meer informatie op zonnebloem.nl/loterij
Op 1 oktober jl. was de trekking van de Zonnebloemloterij. Ook dit jaar zijn er in Wijthmen weer veel loten gekocht. Met dank aan de kopers en verkopers die zo het werk van de Zonnebloem mede mogelijk maken.
Meer informatie op zonnebloem.nl/loterij

Gaan Herfte en Zalné er zo uitzien in 2050 ???
Klik op de foto voor het volledige verslag van de inloopavond
Herfte 17 september 2025
Een feestelijke dag voor oude én nieuwe bewoners.
Voor dit interview was ik op bezoek bij Rens van Gurp, voorzitter van de Grassparty. Rens blikt terug en kijkt vooruit naar het leukste weekend van het jaar.
Ondanks dat de meeste mensen je kennen… wie ben je en wat
doe je?
Ik ben Rens van Gurp, 32 jaar, woonachtig aan de
Veldhoekweg. Ik ben voorzitter van de Grassparty en zit inmiddels ruim tien
jaar in de organisatie. Daarnaast heb ik een gezin met drie jonge kinderen en
een vrouw. Het is dus een druk, maar mooi leven.
De Grassparty is nu een kleine maand achter de rug. Hoe
kijk jij er als voorzitter op terug?
Heel positief. In eerste instantie zagen de
weersvoorspellingen er niet best uit, en dat is altijd spannend. Uiteindelijk
hebben we het weer ontzettend mee gehad. Het was druk bezocht en dat is fijn om
te zien. We moesten dit jaar concurreren met de Wiejese Diekdaegen, Berkumweek
en het dorpsfeest in Nieuwleusen. We waren bang dat we daar veel bezoekers aan
zouden verliezen, maar dat viel gelukkig reuze mee. Sterker nog: het was gewoon
een prachtige editie, met veel activiteiten en een fijne sfeer.
Ik was er tijdens het jeu de boules en darttoernooi en
dacht: ‘Wat veel mensen, waarom had ik mezelf niet ingeschreven?
Volgend jaar nieuwe kansen! Dat soort onderdelen doen het
echt goed. Als je kijkt naar de ontwikkeling van het programma, zie je
duidelijk groei. Vrijdagmiddag is inmiddels ook een succes. Rond vier uur
starten we met de Vrijmibo, daarna de kinderoptocht, en vanaf dat moment
stroomt de tent vol. Waar voorheen veel mensen pas vrijdagavond kwamen, zie je
nu dat ze al in de middag aansluiten. Ook de bedrijfsborrel sloeg enorm aan.
Het maakt het geheel steeds groter en aantrekkelijker.
Heb je veel nieuwe mensen gezien, bewoners die nog niet
zo lang in Wijthmen wonen?
Absoluut. Je herkent ze vaak meteen: een beetje zoekend,
nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurt. Als ze dan bij de bar kwamen, vroeg
ik wel eens waar ze vandaan kwamen. Dan bleek inderdaad dat ze net in Wijthmen
woonden. Dat vind ik prachtig. De Grassparty is voor ons dorp ontzettend
belangrijk. Het verbindt oude en nieuwe bewoners met elkaar. Mensen leren
elkaar kennen in een ongedwongen sfeer, en dat is precies wat een dorpsfeest
moet doen.
Hoe zie je de toekomst van de Grassparty?
Positief. Wijthmen groeit en krijgt er steeds meer bewoners
bij, dat helpt natuurlijk. Tegelijkertijd merk je dat de organisatie steeds
professioneler moet worden. Vroeger was het: tentje neerzetten, bandje regelen,
biertje tappen en gaan. Dat kan niet meer. Tegenwoordig heb je te maken met
vergunningen, veiligheidsregels en allerlei eisen. Je moet het bijna als een
bedrijf runnen. Dat betekent dat we kritisch kijken naar hoe we georganiseerd
zijn. We willen een compacte kernorganisatie die goed stuurt, en daaromheen
veel vrijwilligers die we inzetten op specifieke taken. Dat werkt beter en
maakt het haalbaar om elk jaar een kwalitatief goed feest neer te zetten.
Jij zei eerder dat je nog zo’n twee à drie jaar doorgaat
als voorzitter. Hoe zie je je eigen toekomst binnen de organisatie?
Toen ik begon, spraken we af dat ik me voor vijf jaar zou
committeren. Dat betekent dat ik nog drie jaar te gaan heb. Voor mij is het
belangrijkste dat het team het leuk vindt dat ik voorzitter ben en dat we samen
een mooi feest kunnen neerzetten. Mocht ik het gevoel krijgen dat ik niet meer
pas binnen de groep of dat de energie eruit is, dan is dat het moment om te
stoppen. Maar eerlijk gezegd kreeg ik dit jaar juist meerdere keren de vraag
van de organisatie of ik alsjeblieft niet wilde stoppen. Dat doet me goed en
geeft energie om door te gaan.
Wat vond je van de ludieke actie van het Sproeifeest dit
jaar?
Ja, dat was prachtig! We hebben al jaren een gezonde
rivaliteit met het Sproeifeest in Hoonhorst. We stangen elkaar een beetje, op
een positieve manier. Dat maakt het leuk en houdt de dorpen verbonden. Dit jaar
hadden zij een actie die wij eigenlijk ook hadden willen doen, maar die voor
ons toen te prijzig bleek. Achteraf denk ik: hadden we het maar gewoon gedaan.
Maar goed, zo werkt het. Het belangrijkste is dat er saamhorigheid is tussen
beide feesten en dat we elkaar op een ludieke manier uitdagen.
Zijn er mensen binnen de organisatie die je nog even
speciaal wilt noemen?
Ja, eigenlijk iedereen. Een speciale shoutout is wel voor Julia
en Caitlin, de dames die onze marketing hebben gedaan. Dankzij hen is het
aantal volgers op onze socials flink gestegen. En minstens zo belangrijk: het
hele dorp is in de aanloop naar de Grassparty én tijdens het feest goed op de
hoogte gehouden. Dat maakt een groot verschil, want mensen voelen zich
betrokken en zien direct wat er speelt. Zij hebben daar echt fantastisch werk
in geleverd.
Wil je als afsluiting nog iets kwijt?
Zeker. Een feest als de Grassparty kan alleen bestaan
dankzij vrijwilligers. Alles staat of valt met mensen die bereid zijn een
handje te helpen. Dus ben je nieuw in het dorp, of woon je er al jaren en lijkt
het je leuk om een steentje bij te dragen: meld je aan. Het is niet alleen
werk, het is ook een manier om mensen te leren kennen en onderdeel te worden
van de gemeenschap. Vrijwilligers zijn onmisbaar en zorgen ervoor dat het feest
blijft bestaan.
Kunnen mensen zich al aanmelden als vrijwilliger voor
volgend jaar?
Jazeker, dat kan gewoon via onze website: grassparty.nl. Hoe
meer mensen zich aanmelden, hoe beter.
Rens bedankt!
Per 1 oktober 2025 veranderen de inlooptijden van het Sociaal wijkteam Zwolle Oost (De Slinger, Jacob Gillesstraat 1A). U bent voortaan welkom op maandag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. De inloop op donderdag komt te vervallen.
Bellen of mailen kan natuurlijk ook:
Sociaal wijkteam Zwolle
Sociaal wijkteam Zwolle is er voor jou als je vragen hebt over bijvoorbeeld opvoeding, financiën, daginvulling, zelfstandig zijn en blijven of hulp voor een gezinslid.
Kijk ook op www.swtzwolle.nl.
Achter de schermen is in de voorbije (zomer)maanden doorgewerkt aan de plannen voor ons nieuwe Kulturhus. En hard doorgewerkt. Niet alleen achter de schermen trouwens, ook ervoor. De bouwplannen zijn inmiddels in vijf drukbezochte informatieavonden met het dorp doorgesproken (en op een aantal punten aangepast). Het dorp bleek, ondanks een rits aan vragen, er vertrouwen in te hebben.
Architect Marc Eijkelkamp en Rob van Kessel als bouwheer hebben
alle tijd genomen om de plannen uitgebreid toe te lichten en de vele vragen over
het ontwerp en inrichting (want in die fase zitten we) naar tevredenheid te
beantwoorden.
De flinke opkomst bij alle avonden, en de positieve reacties
op de plannen, zijn een flinke steun in de rug. We zijn daarnaast nog aan het
onderzoeken of het mogelijk is om een jeugdhonk bovenop de uitbreiding van de
sportzaal te realiseren. Dat vergt een relatief beperkte investering en
voorziet in een ontbrekende voorziening voor deze specifieke en soms over het
hoofd geziene groep, namelijk de jongeren. Ook zij verdienen een plaats in het
nieuwe Kulturhus. Nu hebben we (wellicht) de kans. We hopen hierover meer te kunnen vertellen op de volgende
bijeenkomst van wat we intern de Werkgroep Ontwerp en Interieur zijn gaan
noemen en waarop iedereen welkom is. De volgende bijeenkomst (binnen een aantal
weken) zullen we aankondigen op www.wijthmen.nl
en wwww.elshofbode.nl en de buurtapp..
Er is dus veel in beweging. Toch is het nauwelijks een half
jaar geleden, dat de Zwolse gemeenteraad besloot om de noodzaak voor
uitbreiding en verbouw van het Kulturhus als bruisend hart van een groeiend
dorp in te zien, en de plannen te waarderen met een aanzienlijke subsidie van liefst
1,9 miljoen euro. Dit bevrijdende
startsein om de plannen door te zetten en dieper met de verenigingen, gebruikers van het Kulturhus en het dorp in gesprek te gaan ligt nog maar kort achter
ons maar is voortvarend opgepakt.
Veel van overheidswege verplichte onderzoeken zijn in de
zomer afgerond. Als laatste het onderzoek over de akoestiek. We moeten nog in
gesprek met de welstandcommissie. Wellicht is u opgevallen dat het Kulturhus,
De Kubus (school) en bomen volhangen met nestbakken voor vleermuizen en
huismussen, teneinde ze gedurende de bouw een rustige (broed)plek te
garanderen.
Op het gebied van de financiering zijn inmiddels meer goede
berichten te melden. Dat biedt meer financiële ruimte om ambities te
realiseren. Het is zeer verheugend, dat we onlangs tot goede afspraken zijn kunnen
komen met de Belastingdienst over wat we aan omzetbelasting mogen terugvorderen
over de bouwkosten. Bij dit soort investeringen gaat het om significante
bedragen, zoals u zult begrijpen. En we kunnen noch willen geld uitgeven dat er
niet is. Zekerheid voor alles. Met dank ook aan de senior fiscalist bij onze
huisaccountant. We hebben diverse tamelijk uitputtende overleggen ten burele
van Aaff (het vroegere Alfa) gehad om een goed onderbouwde cases aan de Belastingdienst
voor te kunnen leggen. Ook zijn we een
aantal keren te rade gegaan bij de mensen achter de nieuwbouw van “An de
Steege”, het fraaie dorpshuis in Zalk. Nogmaals dank daarvoor.
We liggen dus op koers met de bouwplannen. Alles gaat
volgens plan, hetgeen inhoudt dat we in het voorjaar van 2026 denken te beginnen
met de feitelijke bouwwerkzaamheden zodat de overlast voor de bedrijfsvoering
zo klein mogelijk blijft. Daarnaast broeden we al enige tijd op plannen om het
nieuwe gebouw straks toekomstbestendig te beheren en exploiteren nu steeds meer
verenigingen, andere groepen en bezoekers de weg naar het Kulturhus weten te
vinden.
Daarvoor willen we met meerdere werkgroepen gaan werken. Te
denken valt aan onderwerpen als exploitatie en beheer, huisvesting en
onderhoud, duurzaamheid en veiligheid, beleidsplan en aanpassen statuten. . Let
wel: dit zijn slechts mogelijke voorbeelden waarbij we natuurlijk open
staan voor gefundeerde adviezen van de verenigingen, gebruikers en bezoekers
van ons dorp.
We willen begin oktober in een speciale vergadering van het
algemeen bestuur tot een opzet komen voor de werkgroepen. Dit willen we daarna
presenteren op een informatieavond, waarna de diverse werkgroepen aan de slag kunnen.
Deze avond hopen wij ook duidelijkheid te kunnen geven of wij de verbouwing van
het Kulturhus kunnen doorzetten en of
dit ook in de geplande periode kan plaatsvinden.
We hopen daarbij op hetzelfde enthousiasme en dezelfde constructieve slagvaardigheid die we ervaren hebben van de Werkgroep ontwerp en interieur in samenspraak met de grote groep Wijthmeners die hebben meegedacht en meegesproken in de voorgaande periode. Ook nieuwe belangstellenden zijn welkom uiteraard.
De rest van het kalenderjaar en waarschijnlijk nog iets
langer zullen de resultaten van de werkgroepen aan de orde komen om
uiteindelijk tot een goed samenhangend geheel te komen om het vernieuwde
Kulturhus de functie te geven die we voor ogen hebben in een goed functionerend
geheel.
Koen Nijmeijer (voorzitter van Kulturhus) in samenwerking
met Rob van Kessel (bouwheer)
Wanneer je nu de voordeur binnenkomt op Boschwijk, dan zie je in de hal en doorlopend naar de
woonkamer de oorspronkelijke koperen lampen hangen welke ook in de vroegere raadszaal hingen.
Gerda had er met hulp van haar schoonmoeder, een flinke klus aan, om ze destijds weer schoon
te krijgen. Ze waren helemaal zwart geworden.
Na de restauratie van het huis werd begonnen met het terugbrengen van het ernstig verwaarloosde
park van het landgoed in de stijl van Rhijnvis Feith. Hij liet het park aanleggen in de vroege Engelse
landschapsstijl, met kronkelpaden, hoogteverschillen en waterpartijen. Feith schreef niet over de
aanleg van het park, er zijn alleen opmerkingen over zijn behoefte aan landelijke rust en de
geneugten van het landleven.
De vijver aan de achterkant was helemaal dichtgegroeid, zaten vol met slib en plantresten.
Ook de bruggetjes over de vijver aan de achterkant, evenals de grote vijver in het bos, waren aan
groot onderhoud toe.
Er werd begonnen met het schoonmaken van de vijvers, waarbij zo’n 300 m³ bagger werd
verwijderd. Aan de overzijde ligt nu de golfbaan.
Met behulp van een landschapsarchitect werd een concreet plan gemaakt.
Maar hier ging enorm veel vooronderzoek aan vooraf. Alleen dat duurde al meer dan een jaar.
Het PHB, Particulier Historische Buitenplaatsen, heeft veel input gegeven. Vele oude kaarten
werden boven water gehaald om te zien hoe het park er in vroeger tijden uitzag. De vijver aan
het einde van de oprit was gedempt en de paden door de bossen waren vrijwel niet meer te zien.
Om het park in de Engelse landschapsstijl te kunnen herstellen, was het kappen van veel bomen
onvermijdelijk. Er werd echter niet alleen gekapt; bij de vijver aan de voorkant werden
bijvoorbeeld een tulpenboom en een lindeboom geplant.
Op de achtergrond is het prieel te zien welke nu (2024) bijna 175 jaar oud is.
Ook de moestuin krijgt zijn oorspronkelijke vorm terug. Er werd buxus geplant, maar ook
verschillende borders werden aangelegd.
In het voor het publiek opengestelde park vind je nog altijd een prachtige beuk, die in de top 10
staat van meest markante bomen in Zwolle. Deze boom maakte in ieder geval grote indruk op mij
door zijn omvang en schoonheid. Bijna niet op foto vast te leggen.
De beuk anno 2024
Aan de andere zijde van de oprijlaan staat een enorme oude treurbeek.
Aan het einde van de oprijlaan staan twee heel bijzondere leeuwen, die zeker geen
standaard vorm hebben. De leeuwen zijn oorspronkelijk afkomstig van de Diezerbuitenpoort in
Zwolle. Een poort die tussen 1610 en 1620 werd gebouwd, maar helaas in 1829 werd gesloopt.
Wie de leeuwen naar het landgoed heeft gebracht, is niet bekend.
Bert en Gerda hebben de beide leeuwen laten restaureren.
In de vijver voor staat een prachtig beeld van Tineke Willemse. Zij is zelf de inspiratie geweest
voor dit beeld. Thuiskomend op Boschwijk, als kind, strekte ze vaak haar armen wijd uit.
wordt vervolgd
Marianne ten Klooster
Agenda ledenvergadering
Datum: dinsdag 4 november 2025,
om 20.00 uur
Locatie: kantine
Kuijerhuislaan
Agenda:
1.
Opening
2.
Notulen vorige
vergadering
3.
Stand van zaken
penningmeester, kascontrole, 2e
penningmeester
4.
Ingekomen stukken
5.
Mededelingen:
6.
Toegangsprijzen,
contributieprijzen e.d.
7.
Werkzaamheden
8.
Rondvraag
9.
Sluiting
Voorzitter:
H.
van der Kolk
Penning
meester: R. Mulder
Secretaris:
P.
Bastiaans
Nieuw fietspad tussen ‘Het Buyten’ en de Veldhoekweg
In september 2025 start de aanleg van een nieuw fietspad tussen de wijk ‘Het Buyten’ en de Veldhoekweg. Dit fietspad is bedoeld voor fietsers en voetgangers, met uitzondering van bestemmingsverkeer naar woningen aan de Erfgenamenweg. Het fietspad zorgt voor een veilige fiets- en wandelverbinding tussen de oude kern van Wijthmen, ‘Het Buyten’ en het Kulturhus.
De afgelopen jaren zijn omwonenden geïnformeerd over het ontwerp via brieven en bijeenkomsten. Inmiddels is het ontwerp definitief, en de vergunning is verleend. De werkzaamheden starten op 1 september. Deze zullen ongeveer zes weken duren.
Wat gaat er gebeuren?
Verlichting
Er komt verlichting die alleen op het pad en de directe omgeving schijnt, zodat woningen er geen hinder van ondervinden.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Jansen Wijhe. Zij combineren deze werkzaamheden met de inrichting van het openbaar gebied bij ‘Het Buyten’, om de overlast te beperken. De Erfgenamenweg blijft tijdens de werkzaamheden bereikbaar.
Vragen?
Neem gerust contact op met projectleider Kai Ellenbroek via k.ellenbroek@zwolle.nl of bel 06 – 27 30 73 98
(maandag t/m donderdag bereikbaar).