donderdag 12 juli 2018

Lelystad Airport, wat hangt ons boven het hoofd?



Als het aan de overheid ligt wordt Lelystad binnenkort een drukke luchthaven vanwaar jaarlijks miljoenen Nederlandse reizigers vertrekken naar zonbestemmingen. Zo moet ruimte vrijkomen op Schiphol, waar vanwege afspraken met omwonenden tot 2020 geen groei meer mogelijk is.

Dit heeft ook grote gevolgen voor ons 
eigen leefgebied in Wijthmen, Herfte en Zalné.

Twee wachtgebieden

Boven Overijssel komen twee wachtruimten voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen.
Dit kan gebeuren wanneer twee vliegtuigen tegelijk Nederland binnen vliegen (1 uit het Noorden en 1 uit het Zuiden). Dan kunnen ze niet allebei tegelijk op de landingsbaan van Lelystad aanvliegen.

De verkeersleiding zal één van de twee vliegtuigen vragen een cirkel te draaien om even te wachten.
Dit gebeurt in de wachtruimten boven Hellendoorn (83% van het verkeer komt uit het Zuiden en Oosten) of boven Steenwijkerland (17% van de vluchten komt uit het Noorden en Westen).



Onze situatie in Wijthmen, Herfte en Zalné


Het gele (grijze) gebied krijgt te maken met het vliegverkeer tot op een afstand van 3 km.
Men komt overvliegen tussen Hoonhorst – Milligen door, over de Marshoek en dan de Hessenpoort.


FL060 (1829m) horizontaal; FL060-045 (1829-1372m) dalend bij kruisend stijgend verkeer van baan05 over Kamperveen.



Even voor uw beeld, in de huidige situatie wanneer er vliegtuigen hier overkomen op weg naar Schiphol, zit men op een gemiddelde hoogte van 4000m!

Wachthoogte en wijze waarop de wachtruimte gebruikt wordt

Deze vliegtuigen zullen wachten op 6000 voet (dat is tussen de 1500 – 1900 meter).
Bij slecht weer kunnen vliegtuigen soms wel een uur lang cirkels draaien terwijl zij op beter zicht wachten.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vertelt ons echter, dat deze wachtcirkels maar een paar keer per jaar gebruikt gaan worden.
De onvoorspelbaarheid van de drukte op Schiphol wordt verplaatst naar Lelystad. Wat betekent dat voor deze inschatting van het Ministerie van I&M en de voorspelbaarheid van het gebruik van de wachtruimten?

Echter, de CLSK (militaire luchtverkeersleiding) heeft al aangegeven dat ze bij drukte niet van plan zijn zozeer de wachtruimtes te gaan gebruiken maar de vliegtuigen gaan vectoren, dat wil zeggen kriskras over het gebied laten vliegen. Dan heeft iedereen er last van.

Waarom  laagvliegen voor alle partijen een foute keuze is
Niet alleen voor de inwoners is laag vliegen de verkeerde keuze

·         Hoe lager een vliegtuig vliegt, hoe groter de luchtweerstand.

·         Daardoor is meer vermogen nodig om met dezelfde snelheid te kunnen vliegen.

·         Tevens verbruikt een straalmotor meer kerosine wanneer lager dan optimaal   
         gevlogen wordt. Dit verbruik is 3% hoger bij een 4000 ft (1333 m) lagere hoogte 
         maar al ruim 8% bij een 8000 ft (2666 m) lagere hoogte!
·         Meer vermogen op een lagere hoogte betekent ook meer geluid! Zeker wanneer  
         horizontaal gevlogen wordt in plaats van een daalpatroon.
·         Idealiter wordt er volgens een continu daalpatroon aangevlogen, afhankelijk van  
         het vliegtuigtype kan je op 55 km van het vliegveld op 7500 ft (ca. 2500 m) tot  
         10000 ft (3333 m) zitten. Dus niet op 3000 (1000 m) – 6000 ft (2000 m)!
Hoe lager er gevlogen wordt, des te meer kans er is op een vogelaanvaring! De meeste vogels vliegen in de onderste “thermische” luchtlaag. Het Overijsselse Vechtdal kent een grote populatie roofvogels en Ooievaars die in het beoogde luchtruim vliegen.

Het mag duidelijk zijn dat vliegveld Lelystad wordt uitgebreid, dat hou je niet tegen maar de actiegroep Hoogoverijssel, wil het volgende: Ze hebben niet de wens om het probleem naar andere gebieden en naar andere mensen te verschuiven, maar

 

De aanvliegroutes MOETEN OMHOOG en ze KUNNEN omhoog

Dit levert het plan op:

·         Voor de inwoners: veel minder herrie op de grond

·         Voor de inwoners: schonere lucht

·         Voor piloten en passagiers: minder gevaar voor botsingen met vogels

·         Voor luchtvaartmaatschappijen: naar schatting 8% lager 
          brandstofverbruik (hoger vliegen kost relatief minder brandstof).




Wat kunt u doen?

U kunt de petitie ondertekenen ophttps://lelystadhogeraanvliegen.petities.nl/

Een groot deel van dit artikel komt van de site www.hoogoverijssel.nl.
Zij zijn bezig met het voorbereiden van een rechtszaak.

Ook kunt u deze poster downloaden

en tenslotte Zegt het voort

Informeer alstublieft mensen in uw omgeving. Door die “olievlekwerking” worden zoveel mogelijk mensen op de hoogte gesteld van het probleem.

Ons eigen plaatselijk belang gaat hier ook aandacht aanbesteden. 


                                                                    Marianne ten Klooster




Geen opmerkingen:

Een reactie posten