Als
het aan de overheid ligt wordt Lelystad binnenkort een drukke luchthaven
vanwaar jaarlijks miljoenen Nederlandse reizigers vertrekken naar
zonbestemmingen. Zo moet ruimte vrijkomen op Schiphol, waar vanwege afspraken
met omwonenden tot 2020 geen groei meer mogelijk is.
Dit heeft ook grote
gevolgen voor ons
eigen leefgebied in Wijthmen, Herfte en Zalné.
eigen leefgebied in Wijthmen, Herfte en Zalné.
Twee wachtgebieden
Boven Overijssel komen twee wachtruimten voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen.Dit kan gebeuren wanneer twee vliegtuigen tegelijk Nederland binnen vliegen (1 uit het Noorden en 1 uit het Zuiden). Dan kunnen ze niet allebei tegelijk op de landingsbaan van Lelystad aanvliegen.
De verkeersleiding zal één van de twee vliegtuigen vragen een cirkel te draaien om even te wachten.
Dit gebeurt in de wachtruimten boven Hellendoorn (83% van het verkeer komt uit het Zuiden en Oosten) of boven Steenwijkerland (17% van de vluchten komt uit het Noorden en Westen).
Onze situatie in Wijthmen, Herfte en Zalné
Het gele (grijze) gebied krijgt
te maken met het vliegverkeer tot op een afstand van 3 km.
Men komt overvliegen tussen Hoonhorst – Milligen door, over de Marshoek
en dan de Hessenpoort.
FL060 (1829m)
horizontaal; FL060-045 (1829-1372m) dalend bij kruisend stijgend verkeer
van baan05 over Kamperveen.
Even voor uw beeld, in de
huidige situatie wanneer er vliegtuigen hier overkomen op weg naar Schiphol, zit men
op een gemiddelde hoogte van 4000m!
Wachthoogte en wijze waarop de wachtruimte gebruikt wordt
Deze vliegtuigen zullen wachten op 6000 voet (dat is tussen de 1500 – 1900 meter).Bij slecht weer kunnen vliegtuigen soms wel een uur lang cirkels draaien terwijl zij op beter zicht wachten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vertelt ons echter, dat deze wachtcirkels maar een paar keer per jaar gebruikt gaan worden.
De onvoorspelbaarheid van de drukte op Schiphol wordt verplaatst naar Lelystad. Wat betekent dat voor deze inschatting van het Ministerie van I&M en de voorspelbaarheid van het gebruik van de wachtruimten?
Echter, de CLSK (militaire luchtverkeersleiding) heeft al aangegeven dat ze bij drukte niet van plan zijn zozeer de wachtruimtes te gaan gebruiken maar de vliegtuigen gaan vectoren, dat wil zeggen kriskras over het gebied laten vliegen. Dan heeft iedereen er last van.
Waarom laagvliegen voor alle partijen een foute keuze is
Niet alleen voor de inwoners is laag vliegen de verkeerde keuze
·
Hoe lager een vliegtuig vliegt, hoe groter de
luchtweerstand.
·
Daardoor is meer vermogen nodig om met
dezelfde snelheid te kunnen vliegen.
·
Tevens verbruikt een straalmotor meer
kerosine wanneer lager dan optimaal
gevlogen wordt. Dit verbruik is 3% hoger
bij een 4000 ft (1333 m) lagere hoogte
maar al ruim 8% bij een 8000 ft (2666 m)
lagere hoogte!
·
Meer vermogen op een lagere hoogte betekent
ook meer geluid! Zeker wanneer
horizontaal gevlogen wordt in plaats van een daalpatroon.
·
Idealiter wordt er volgens een continu
daalpatroon aangevlogen, afhankelijk van
het vliegtuigtype kan je op 55 km van
het vliegveld op 7500 ft (ca. 2500 m) tot
10000 ft (3333 m) zitten. Dus niet op
3000 (1000 m) – 6000 ft (2000 m)!
Hoe lager er gevlogen wordt, des te meer kans er is
op een vogelaanvaring! De meeste vogels vliegen in de onderste “thermische”
luchtlaag. Het Overijsselse Vechtdal kent een grote populatie roofvogels en
Ooievaars die in het beoogde luchtruim vliegen.Het mag duidelijk zijn dat vliegveld Lelystad wordt uitgebreid, dat hou je niet tegen maar de actiegroep Hoogoverijssel, wil het volgende: Ze hebben niet de wens om het probleem naar andere gebieden en naar andere mensen te verschuiven, maar
De aanvliegroutes MOETEN OMHOOG en ze KUNNEN omhoog
Dit levert het plan op:
·
Voor de inwoners:
veel minder herrie op de grond
·
Voor de inwoners:
schonere lucht
·
Voor piloten en
passagiers: minder gevaar voor botsingen met vogels
·
Voor
luchtvaartmaatschappijen: naar schatting 8% lager
Wat kunt u doen?
U kunt de petitie
ondertekenen ophttps://lelystadhogeraanvliegen.petities.nl/
Een groot deel van dit
artikel komt van de site www.hoogoverijssel.nl.
Zij zijn bezig met het
voorbereiden van een rechtszaak.
Ook kunt u deze poster
downloaden
en tenslotte Zegt het
voort
Informeer alstublieft mensen
in uw omgeving. Door die “olievlekwerking” worden zoveel mogelijk mensen op de
hoogte gesteld van het probleem.
Ons eigen plaatselijk belang gaat hier ook aandacht aanbesteden.
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten