zondag 29 januari 2017

Bibliotheekvoorziening Wijthmen


Zoals wellicht bij u bekend heeft Wijthmen een mooie bibliotheekvoorziening in
Basisschool de Kubus. Naast een schoolbibliotheek voor de kinderen is het mogelijk om via internet boeken te reserveren via www.stadkamer.nl, voor zowel kinderen als volwassenen, welke vervolgens kunnen worden opgehaald bij De Kubus. Ook is er een buurtbieb, waar een mooie collectie boeken aanwezig is en waar een ieder gratis boeken kan lenen, zonder maximale uitleentermijn. 

We zijn vorig jaar begonnen met een pilot voor het afgiftepunt van Stadkamer (voorheen Bibliotheek Zwolle) en deze proefperiode loopt ten einde.  Zoals het nu lijkt, stopt de voorziening per 1 april a.s., maar wij willen graag het afgiftepunt ook na 1 april voor Wijthmen behouden, zodat u boeken, dvd’s, cd’s e.d. kunt blijven reserveren en deze in De Kubus kunt afhalen. Er wordt echter tot op heden te weinig gebruik van gemaakt om het rendabel te krijgen. Daarom willen we de behoefte aan deze voorziening in kaart brengen, en daarvoor hebben we uw hulp nodig.
We willen u vragen om onderstaande vragen te beantwoorden (ook wanneer u geen behoefte heeft aan het afgiftepunt) en deze voor 1 maart in te leveren bij Silvia Meijer, Eierweg 9  of per mail via silvia.en.william@hetnet.nl

   1.       Leest u wel eens een boek?
     ⃝    dagelijks/ wekelijks                ⃝    af en toe                    ⃝   vrijwel nooit

   2.     Bent u lid van Stadkamer (Bibliotheek Zwolle)?                              
         ⃝    ja                                     ⃝    nee

   3.       Kent u de bibliotheekvoorziening in De Kubus?                              
         ⃝    ja                                     ⃝    nee

   4.       Zo ja, heeft u hier wel eens gebruik van gemaakt?
        Afgiftepunt Stadkamer                                                                         
        ⃝   ja                                      ⃝   nee
        Buurtbibliotheek                                                                          
        ⃝    ja                                     ⃝   nee

   5.      Verwacht u hier in de toekomst gebruik van te maken?
              
                 ja                                    ⃝     nee

Kunt u uw antwoord nader toelichten?
(voor ons is het erg belangrijk om te weten wat uw redenen hiervoor zijn)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     6.       Heeft u opmerkingen, vragen of ideeën voor ons met betrekking tot bovenstaande? We horen het graag! Ook wanneer u b.v. hulp zou willen ontvangen met het reserveren van boeken of nadere uitleg wilt over de mogelijkheden. Als u wilt dat we hierover met u contacten, dan graag uw naam en telefoonnummer noteren.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________

Uit de bestuurskamer van de voetbal



Inmiddels zit de maand januari er alweer bijna op. De festiviteiten zijn allemaal
achter de rug. De nieuwjaarsreceptie werd goed bezocht. Helaas werd door het plotselinge winterweer het onderling toernooi dat vooraf aan de nieuwjaarsreceptie gehouden zou worden afgelast. De volgende keer beter en 3 R’s bedankt voor de inspanningen die jullie hiervoor gepleegd hebben.
 

Ook de Fakkert Diervoeders Wijthmenerplasloop was weer een succes. Totaal waren er 231 deelnemers. Wel wat minder dan het vorig jaar, maar genoeg om de loop tot een succes te maken. De uitslagen en foto’s zijn te bewonderen op www.Wijthmenerplasloop.nl, Sportief Zwolle en www.Wijthmen.nl
René Brinkhof, Henk van de Berg en René Poppe en alle vrijwilligers (en dat zijn er heel wat) weer bedankt voor de organisatie en de begeleiding op en rond het parcours. Ook de hoofdsponsors, Fakkert Diervoeders en Lakeside Cablepark, bedankt voor jullie ondersteuning. Overigens ook alle andere sponsoren worden uiteraard bedankt voor de ondersteuning.

Het kunstgras en de rubberkorrels. Zoals wij al verwachtten blijkt uit het onderzoek van het RIVM dat er geen gevaar is. Het rapport van het RIVM is inmiddels gepubliceerd. Naast het rapport van het RIVM is ons kunstgrasveld ook nog beoordeeld door SGS INTRON B.V. Hiervan is een rapport beschikbaar. Ook dit rapport geeft aan dat er geen risico voor de gezondheid is. Voor belangstellenden is dit rapport bij mij opvraagbaar.

Bezuinigingen gemeente. Wij zijn inmiddels in overleg met de gemeente. Vorige keer berichte ik dat we begin december een overleg hadden. Dit is echter uitgesteld tot 25 januari. Wordt vervolgd en we houden jullie op de hoogte.

Zoals jullie misschien uit de media al hebben vernomen gaat het pupillenvoetbal veranderen. Het amateurvoetbal start vanaf het seizoen 2017/’18 met nieuwe wedstrijdvormen voor pupillenvoetballers. Kinderen van 7 en 8 jaar gaan wedstrijden spelen op kleinere veldjes in kleinere teams, waardoor ze vaker aan de bal komen, meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Dit draagt bij aan het spelplezier en de ontwikkeling van ieder kind op elk niveau.
De nieuwe wedstrijdvormen worden in twee jaar, stapsgewijs ingevoerd. In de vernieuwde opzet voetballen vanaf het seizoen 2017/’18 pupillen onder 8 en onder 9 jaar, op een kwart voetbalveld partijtjes van 6-tegen-6. Spelen op een kleiner veld sluit beter aan op de belevingswereld van kinderen van deze leeftijd. Ingooien wordt dribbelen en de rol van scheidsrechters wordt ingevuld door spelbegeleiders, om het spel voor kinderen in goede banen te leiden. In het huidige seizoen spelen deze leeftijdscategorieën nog 7-tegen-7 op een half veld.

In het seizoen 2018/'19 starten de teams van onder 10, onder 11 en onder 12 jaar met de nieuwe wedstrijdvormen. Door dit overgangsjaar krijgen verenigingen en voetballers de ruimte de nieuwe opzet te leren kennen en gedegen in te voeren.

De kleinste voetballers –onder 6 en onder 7 jaar- blijven onderling, kleine partijtjes spelen. Het advies is kinderen onder de zes jaar 2-tegen-2 te laten spelen, en onder zeven jaar 4-tegen-4. Kennismaken met het spelen van voetbal en spelplezier staan hier centraal.
Er wordt een interactief magazine gelanceerd rondom de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Dit magazine is toegankelijk via de website www.knvb.nl/pupillenvoetbal en zal informatie (filmpjes, infographics etc.) bevatten over de nieuwe wedstrijdvormen, de begeleiding van de KNVB en over thema’s als voetbaltechnische aspecten, competitiezaken, accommodatie en sportiviteit en respect.

Hoe wij het één en ander gaan organiseren is op dit moment nog niet bekend, maar we gaan er mee bezig

Rens van Gurp, Jan Schrijver en Alfred Meiberg hebben aangegeven dat dit het laatste seizoen zal zijn als bestuurslid. We hebben dus vervanging nodig voor het bestuurslid jeugdzaken, bestuurslid seniorzaken en een bestuurslid algemene zaken. Wanneer je belangstelling hebt meld dit dan aan een bestuurslid!!!!!!!

Frans Kerkum

Oud ijzer actie 2017



AANKONDIGING

OUD IJZER ACTIE 2017

Op zaterdag 25 februari 2017 organiseert het tweede elftal
van v.v. Wijthmen een:

OUD IJZER ACTIE

Het oude ijzer waaronder ook blik, aluminium, lood en koper, wordt bij u aan huis opgehaald, maar kan ook worden gebracht bij op sportpark “De Elshof”.

Bewaar nu alvast uw oude ijzer voor zaterdag 25 februari 2017.

Ook is het mogelijk een afspraak te maken met de organisatie om bij u thuis het oude ijzer op te halen. Neem hiervoor contact op met:

Frans van Gurp, tel 06 – 30 61 27 93

Wij hopen op een succesvolle “oud ijzer actie” !!!

Locatie: Parkeerplaats sportpark “De Elshof”
Adres: Erfgenamenweg 14, 8026 PS Zwolle.

De opbrengst is bestemd voor de jeugd van v.v. Wijthmen.

zondag 22 januari 2017

Stamppot 2016

Op 20 december heeft de familie Reuvekamp het 3de stamppotbuffet voor 55plussers georganiseerd.
Ongeveer 45 personenwaren in het Kulturhuus aanwezig.
Eerst hebben we een muzikale bingo gedaan,winnaars waren 1e Sytske Nijland en Ria Smeenk,
2de Bep Spijker en Koosje Nijmeijer,3de Netty Woldberg en Henk Nijland.

Waarna we hebben genoten van de heerlijke stamppoten.
Dank aan de dames die deze bereid hebben, ook dank aan de dames die de koffie en de thee verzorgd hebben.
Zonder de sponsoring van Jumbo Dalfsen,Wim Selles,Theo v.d Stouwe van het Parochiehuis en de Grasparty was dit niet mogelijk geweest.
Bart nogmaals bedankt namens de aanwezigen.

Dick Smeenk

Power Veerkracht op leeftijd, voor senioren



Gilde Zwolle begint 2017 met ‘POWER’


In maart start Stichting Gilde Zwolle met een nieuw project: POWER Veerkracht op leeftijd. POWER is een project voor senioren die willen investeren in hun persoonlijke groei, sociale netwerken en zinvolle activiteiten. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is het behouden en versterken van veerkracht en zelfstandigheid.

Ouder worden betekent vaak meer vrije tijd en meer ruimte voor onszelf. We zien kansen, uitdagingen en mogelijk ook beperkingen. Voor het ouder worden zijn geen algemene regels. Wel enkele gemeenschappelijke vragen: Wat wil ik? Wat kan ik? Met wie voel ik me verbonden? Wat geeft mij energie? Waarvoor ga ik me inzetten?
Deze vragen komen bijvoorbeeld aan de orde als er op het werk van alles gaat veranderen of als er in ons privéleven een nieuwe situatie ontstaat. Je kunt jezelf deze vragen stellen rond je 55ste of 65ste, en evengoed op je 70ste of 80ste.

Inspiratieworkshops en POWER-kringen
POWER begint met een reeks van zes workshops. Deelnemers gaan met elkaar in gesprek over hoe zij in het leven staan en waar hun interesses en behoeften liggen. De workshops worden begeleid door enthousiaste, speciaal voor POWER opgeleide vrijwilligers. Zij zijn lid van het POWER-project van het Gilde te Zwolle. Zij reiken de deelnemers boeiende en inspirerende thema’s aan. Deze hebben betrekking op vijf levensdomeinen: lichaam & geest; sociale contacten; materiële situatie; arbeid & activiteiten; inspiratie & zingeving.
Tijdens de workshops is er ruimte voor vragen en bijdragen vanuit de eigen levenservaring. De manier waarop er aan de thema’s gewerkt wordt, kan variëren van gesprekken over geschreven tekst, muziek of film tot externe opdrachten, interviews, een natuurwandeling of samen eten. Hoe dan ook, de eigen inbreng geeft de workshops kleur. Uiteindelijk werkt elke deelnemer vanuit de eigen omstandigheden aan zijn of haar eigen plannen voor de toekomst.

Na afloop van de workshops bepalen de deelnemers zelf hoe zij verder willen gaan en op welke manier. Misschien met anderen een kring opzetten om sommige onderwerpen verder uit te diepen, of in eigen beheer iets nieuws opzetten, of zich aansluiten bij een bestaande organisatie, of zich buigen over een actueel lokaal of regionaal thema. Anderen willen misschien de mogelijkheden van vrijwilligerswerk onderzoeken. Of gewoon bij elkaar blijven komen voor de gezelligheid. Deelnemers kunnen gedurende een half jaar gebruik maken van een coach en gaan daarna zelfstandig verder.

De workshops zijn op 6 donderdagochtenden van 09.30 tot 12.00 uur.
Op 2, 16 en 30 maart en op 13 april, op 4 en 18 mei, in het Altum, Dominicanenklooster, Assendorperstraat 29, Zwolle.

De kosten zijn € 55,00 per persoon, inclusief materiaal en koffie/thee.
Op 23 februari van 14.00 tot 16.00 uur is er een informatiebijeenkomst over POWER bij Wijz, locatie Bitterstraat 57, Zwolle.
Aanmelding kan via www.gildezwolle.nl/gilde-power/







zaterdag 14 januari 2017