zondag 18 oktober 2020

Nieuwe sporen en spoorbruggen okt 2020

 Op maandag 19 oktober behalen we als projectteam (Zwolse Alliantie) een belangrijke en mooie mijlpaal: 

de nieuwe sporen en de nieuwe spoorbruggen en -viaducten tussen 

Herfte en de Hortensiastraat in Zwolle gaan in dienst. 

Daarmee vervalt de functie van de bestaande (oorspronkelijke) sporen zodat we die daarna kunnen aanpassen en we de stalen bruggen over de Nieuwe – en Zalnése Wetering kunnen vernieuwen. 

Vanaf 19 oktober zullen omwonenden van de spoorbruggen over de Zalnese en Nieuwe Wetering beduidend minder herrie ervaren van de langsrijdende treinen.

Vanaf woensdag 14 oktober tot maandag 19 oktober zijn alle sporen richting Groningen en Meppel buiten dienst geweest en werkte de aannemer 24/7 om de nieuwe sporen via tijdelijke ‘slingers’ aan te sluiten op de bestaande sporen. 

Zie hieronder een link naar een drone filmpje, waarin het principe wordt uitgelegd.

https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/slingers-voor-zwolle

Tot slot vinden jullie in de bijlage nog wat recente foto’s van de voortgang van het werk. Het begint nu toch echt wel op te schieten! 

Hierboven de foto wat de nieuwe brug over de tunnel gaat worden. De overgang bij de Selhorst gaat er immers uit, en deze brug komt verderop te liggen. De aanrijweg is men al druk doende mee, om zand te storten.


 

    De wanden worden bekleed, met isolatie en geluidwerend materiaal.


Een drukte van belang, met het zicht richting Herfte. De vloer is inmiddels gestort om de tunnel weer uit te rijden richting Dalfsen. De nieuwe spoorrails liggen klaar en de palen voor de bovenleidingen worden geheel vervangen. Deze zijn veel breder en daarnaast hoger. Dit betekent ook dat de voet van de palen door grotere betonvoeten is vervangen.


Het nieuwe viaduct over de Herfter - wetering


 Nieuwe sporen, alles nieuw...


Nieuw viaduct over de N35



 en tenslotte het nieuwe viaduct over het Almelose kanaal.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten